Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Proza
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Poezja
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(12)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(12)
Autor
Proust Marcel (1871-1922)
(9)
Jaksender Anna
(7)
Jaksender Kajetan Maria
(5)
Dwulit Anastazja (1970- )
(4)
Handke Peter (1942- )
(2)
Chrobok Magdalena
(1)
Grotowicz Wiktor (1958- )
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946)
(1)
Skalski Piotr
(1)
Surowska Barbara (1939- )
(1)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(1)
Łotoczko Paulina
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1801-1900
(6)
1901-2000
(4)
1918-1939
(3)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(12)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(6)
Literatura austriacka
(2)
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Proust, Marcel (1871-1922)
(5)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Sainte-Beuve, Charles Augustin (1804-1869)
(2)
Aktorzy
(1)
Balzac, Honoré de (1799-1850)
(1)
Bernstein, Henry (1876-1953)
(1)
Chardin, Jean-Baptiste Siméon (1699-1779)
(1)
Diament
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dziewczęta
(1)
Estetyka
(1)
Faguet, Émile (1847-1916)
(1)
Fałszerstwo
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Goncourt, Edmond de (1822-1896)
(1)
Goncourt, Jules de (1830-1870)
(1)
Homoseksualizm
(1)
Lemoine, Henri
(1)
Literatura francuska
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Malarstwo holenderskie
(1)
Matki i synowie
(1)
Michelet, Jules (1798-1874)
(1)
Rembrandt (1606-1669)
(1)
Renan, Ernest (1823-1892)
(1)
Saint-Simon, Louis de Rouvroy de (książę ; 1675-1755)
(1)
Samopoznanie
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Zaręczyny
(1)
Temat: dzieło
Dziennik
(1)
Koniec zazdrości
(1)
W poszukiwaniu straconego czasu
(1)
Temat: czas
1801-1900
(2)
1901-2000
(2)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
Temat: miejsce
Francja
(2)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(7)
Esej
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Opowiadania i nowele autobiograficzne
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pastisz
(1)
Poemat prozą
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
Kultura i sztuka
(1)
12 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Zjawy / Gerhart Hauptmann ; przekład Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 152, [4] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: Spuk. Die schwarze Maske : Schauspiel. Hexenritt : ein Satyruspiel, 1930.
Zawiera: Wprowadzenie / Magdalena Chrobok. Czarna maska ; U czarownicy
Gerhart Hauptmann (1862-1946) Niemiecki dramaturg i powieściopisarz. Autor licznych sztuk teatralnych w duchu naturalistycznym, z których najbardziej znane to: Hanusia (Hanneles Himmelfahrt, 1894 r.), Florian Geyer (1895 r.), Biedny Henryk (Der arme Heinrich, 1902 r.), A Pippa tańczy! (Und Pippa tanzt, 1906 r.), a także wybitnych utworów prozatorskich, jak: Szaleniec Boży, Emanuel Quint (Der Narr in Christo Emanuel Quint, 1910 r.), Dróżnik Thiel (Bahnwärter Thiel, 1888 r.), czy Kacerz z Soany (Der Ketzer von Soana, 1918 r.). Jego utwory odzwierciedlają tragiczną sytuację najniższych warstw społecznych, biedę i głód, a także demoralizację klasy uprzywilejowanych. W późniejszych dziełach tematyka obyczajowa łączy się elementami baśniowymi. To właśnie Hauptmann przyczynił się do tego, by na deskach niemieckich teatrów dominowały tendencje naturalistyczne. W 1912 r. Gerhart Hauptmann został wyróżniony literacką Nagrodą Nobla za całokształt twórczości. (Nota wydawcy).
Na podstawie sztuki "Czarna maska" Krzysztof Penderecki stworzył operę pod tym samym tytułem (na zamówienie festiwalu w Salzburgu, prapremiera odbyła się tam 15 sierpnia 1986 r.).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Begrüssung des Aufsichtsrats, 1969.
Handke zawsze wyróżniał się doskonałym stylem, (...) zasługuje na miano zaklinacza języka. Zarzuciwszy za młodu starszym kolegom „impotencję opisu”, sam wyrósł na giganta sztuki opisowej, mistrza języka, który włada nieograniczonym zasobem słownictwa. Z wirtuozerią posługuje się także gramatyką. Struktury jego zdań są imponujące, a swoją różnorodnością przypominają struktury obecne w dziełach Tomasza Manna. Dla mnie – i z tą pochwałą zgadzam się bez jakichkolwiek zastrzeżeń – Handke jest jednym z ostatnich, jeśli nie ostatnim, wielkim niemieckim komentatorem naszej epoki. Obecnie nie ma nikogo, kto byłby w stanie dorównać mu stylem. W tej kwestii panuje milcząca zgoda. (Ulf Heise - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Der große Fall, 2011. Na opasce: Nobel. Literatura 2019.
Historia Handkego rozpoczyna się rano i kończy tego samego dnia wieczorem, a właściwie późno w nocy. Wędrówka głównego bohatera, jego konfrontacja z naturą i cywilizacją ukazuje niemożliwe do przezwyciężenia, choć chyba jednak tylko pozornie, przeciwności między tymi dwoma światami, a także: między człowiekiem a zwierzętami, ciszą a hałasem, światłem a mrokiem, obłokiem na niebie a smugą kondensacyjną odrzutowca. Jest to bowiem wędrówka z pogranicza cywilizacji, resztek zachowanej przyrody, do centrum metropolii, przede wszystkim w poszukiwaniu granic, między jednym światem a drugim, co wcale nie jest zadaniem łatwym, ale ogromnie ważnym: przekraczanie tego progu stanowi rodzaj sprawdzianu, miary samoświadomości człowieka, jego uważności i empatii, której, co oczywiste, pozbawiona jest większość ludzi. (…) Nieprzypadkowo bohater jest aktorem: w tym bowiem zawodzie człowiek wciela się w wiele różnych ról, tak różnych, że brakuje miejsca na zdefiniowanie samego siebie, własnego miejsca w tłumie, co z kolei czyni taką osobę wyjątkowo nadwrażliwą na wszelkie dysonanse społeczne, a zwłaszcza wyczuloną na pozorność (czytaj: kłamliwość) przyjmowanych postaw i odgrywanych przez mieszkańców metropolii ról. (Z posłowia tłumacza).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Esej nie ukazał się nawet za życia Prousta, który w liście z listopada 1895 roku, napisanym do Pierre'a Maingueta, dyrektora "Revue hebdomadaire", pisma, do którego złożył swój artykuł, opisał go jako "studium z filozofii sztuki, o ile nie jest to nazbyt pretensjonalne". Następnie esej zniknął i jakby zaginął. (Ze wstępu).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska / pod redakcją Kajetana Marii Jaksendera)
Tytuł oryginału: La Fin de la jalousie. Wybór z: Les Plaisirs et les Jours, 1896. Tytuł polski całości: Rozkosze i dni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Obojętny / Marcel Proust ; tłumaczenie Anna Zofia Jaksender. - Kraków : Eperons-Ostrogi, 2017. - 111, [7] stron : ilustracje ; 17 cm.
Tytuł oryginału: L'Indifférent, [1896].
Zawiera też: Marcel Proust i Obojętny: nowela zaginiona i odnaleziona : przedmowa do polskiego wydania / Anna Zofia Jaksender.
W związku z przedkładanym tu polskiemu czytelnikowi opowiadaniem Obojętny, wydarzyła się jednakże zupełnie inna, niezwykle ciekawa historia. Jest to bowiem nowela, która została opublikowana przez dwudziestopięcioletniego Marcela w czasopiśmie „La vie contemporaine”, a następnie przez całe dziesięciolecia pozostawała w zapomnieniu, ukryta w cieniu bibliotek. Jak podkreśla we wstępie do pierwszej edycji, wydanej osobno przez wydawnictwo Gallimard w 1978 roku, jeden z największych znawców i specjalistów od Prousta, Philip Kolb: „Mówię o noweli, która była do dzisiaj ignorowana nie tylko przez publiczność ale również przez specjalistów, którzy nie wymienili jej w żadnej bibliografii, i którzy do dzisiaj nie znają nawet jej tytułu”. Po osiemdziesięciu więc latach nowela została przypomniana francuskim czytelnikom, a po stu dwudziestu ma ją w końcu okazję przeczytać po raz pierwszy także i polski, nie znający języka oryginału, czytelnik Prousta. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tyt. oryg.: Contre Sainte-Beuve.
Szkic krytyczny będący polemiką z francuskim krytykiem literackim Charlesem Augustinem Sainte-Beuve'em. Polemika dotyczyła tego, czy interpretacja utworu literackiego powinna się odnosić do biografii autora. Proust postanowił wyrazić swoje poglądy w formie rozmów z matką. Zarysowuje więc postać matki, swoje dzieciństwo i młodość. Po kilku miesiącach pisarz pracy porzucił pisanie polemiki i na podstawie rozpoczętych wątków rozpoczął pisać powieść "W poszukiwaniu straconego czasu".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska / pod redakcją Kajetana Marii Jaksendera)
Jest to zbiór nigdy niepublikowanych w języku polskim „pastiszy” młodego Prousta, który uczył się pisania, naśladując swoich „ukochanych, najdroższych pisarzy” – Balzaca, Flauberta, Micheleta, Saint-Simona, Goncourtów etc. Tłumaczka, Anastazja Dwulit, aby przełożyć książkę zgodnie z założeniem Prousta, poświęciła jej dwa lata – chcąc oddać proustowski styl, który polegał na naśladowaniu stylów innych pisarzy. Przy czym starała się zachować odrębność każdego opowiadania, każdego „idiomu” literackiego. Oto przyjmując za nić przewodnią historię oszusta, który w pierwszych latach dwudziestego stulecia zarobił fortunę głosząc, że znalazł sposób na produkcję diamentów, Proust oddaje się błyskotliwej zabawie, imitując (podrabiając?) style ukochanych francuskich pisarzy. Pisze własne pastisze, naśladując styl każdego z poszczególnych pisarzy. Bawiąc się, pokazuje zarazem, jak może wyglądać prawdziwie artystyczna forma literackiej krytyki – i wypracowuje zupełnie nowy styl dzieła literackiego. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska / pod redakcją Kajetana Marii Jaksendera)
Tytuł oryginalu: Mystérieux correspondant et autres nouvelles inédites.
Sięgając do szuflady młodego Prousta, otrzymujemy niepowtarzalny wgląd w osobowość wielkiego twórcy. O istnieniu tych krótkich tekstów mało kto wiedział. Napisane przez Prousta w ostatnim dziesięcioleciu XIX stulecia, przeleżały w archiwach aż do 2019 roku, kiedy po raz pierwszy mogli je poznać czytelnicy francuscy. Te częstokroć niedokończone, niedopracowane opowiadania są wciąż tworem początkującego pisarza. Proust jednak – dlatego właśnie, że pisze w sekrecie, a teksty zostawia w szufladzie – pozwala w nich sobie na coś, czego nie powtórzy nigdy w swych publicznych dziełach: o relacji homoseksualnej, zamiast opisywać ją zdystansowanym okiem zewnętrznego, przypadkowego obserwatora, pisze wprost, umieszczając ją w pełnym świetle dnia. (Nota wydawcy).
Nie widzę już zbyt wyraźnie jego twarzy, lecz był bardzo wysoki, raczej szczupły, zaś w oczach i ustach miał coś rozkosznie delikatnego i miłego. Rzucił na mnie jakiś tajemniczy urok, zacząłem więc baczyć na własne słowa i gesty i, starając się mu spodobać, mówiłem rzeczy, które miały zachwycać, pełne subtelnych znaczeń, świadczące o mojej dobroci lub dumie. (...) Czułem, że mnie słucha, podnosił na nas cudowne łagodne oczy, lecz gdy ja zerkałem na niego, spuszczał wzrok na gazetę. Namiętnie pragnąc (dlaczego?), żeby znów na mnie spojrzał, włożyłem monokl i udawałem, że rozglądam się dookoła, unikając tylko patrzenia w jego stronę. Robiło się coraz później, powinienem był już wracać. Nie dało się zresztą przedłużać spotkania w nieskończoność. Pożegnałem mojego dawnego ordynansa serdecznie, lecz rozmyślnie z pewną rezerwą. A potem spojrzałem przez sekundę na sierżanta siedzącego na swoim słupku, spojrzałem w jego cudowne, łagodne, wzniesione ku mnie oczy, pozdrowiłem go zdjęciem kapelusza i skinieniem głowy, lekko się przy tym uśmiechając. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Babilon)
Tytuł oryginału: Les intermittences du cœur.
Wówczas po raz pierwszy i dlatego, że odczuwałem ból, który był niczym w porównaniu z jej boleścią, ale który otwierał mi oczy, uświadomiłem sobie z przerażeniem, jak ona mogła cierpieć. Pierwszy raz zrozumiałem, że to martwe spojrzenie bez łez (co sprawiało, że Franciszka niezbyt współczuła z mamą), jakże charakterystyczne dla niej od śmieci babki, zatrzymało się na tej niepojętej sprzeczności spojrzenia i nicości. Poza tym kiedy ją ujrzałem, zawsze w krepach, ale strojniejszą w tym nowym miejscu, bardziej uderzyło mnie dokonujące się w niej przeobrażenie. Nie dość powiedzieć, że straciła wszelką wesołość; stopiona, stężała w jakiś błagalny obraz sprawiała wrażenie, jakby się bała żywszym ruchem lub głosem urazić bolesną obecność, niedopuszczającą jej ani na chwile. Lecz zwłaszcza z chwilą gdy ujrzałem ją wchodzącą w krepach, spostrzegłem - co uszło mej uwadze w Paryżu - że to już nie matkę miałem przed sobą, ale babkę. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Zawiera też: Na zawsze utracony pocałunek : wstęp / Anna Zofia Jaksender. Przed nocą / Marcel Proust.
„Z trzech najważniejszych opowiadań napisanych przez Pana Marcela Prousta, La Mort de Baltassara de Silvande, la Confession d’une jeune fille, Violante ou la Mondanite […] to drugie jest najbardziej zastanawiające, przedstawia bowiem analizę wrodzonej perwersyjności dziewczyny z wielkiego świata, która już jako szesnastolatka, nie może się obronić przed grzechem okazuje skruchę. Odrodzona, zaręczona z przyzwoitym paniczem, ponownie upada w swoje zmysłowe zbłądzenie, bowiem kusiciel pojawia się ponownie akurat po wieczerzy zaręczynowej; [dziewczyna] wymierzając sobie własnoręcznie sprawiedliwość opowiada czytelnikowi wrażenia ze swojej ostatniej godziny”. (Paul Perret - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żale, marzenia błękitu / Marcel Proust ; tłumaczenie i wstęp Anna Zofia Jaksender ; redakcja Anastazja Dwulit. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Eperons-Ostrogi, 2019. - 129, [3] strony : ilustracje, portrety ; 22 cm.
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: "Les regrets, reveries couleur du temps".
Podobnie jak "Fragmenty komedii włoskiej" jedenaście z trzydziestu poematów prozą zebranych pod tytułem "Żale, marzenia błękitu" publikowano w różnych przeglądach literackich w latach 1892-1893. Opowiadania zostały zebrane pod ogólnym tytułem "Fragmenty o Muzyce, Smutku i Morzu" ("Fragments sur la Musique, la Tristesse et la Mer)", Proust zaś dedykował je „Panu Darlu, Profesorowi Psychologii i Moralności, w École normale de Sevres”. W francuskim tytule "Les regrets, reveries couleur du temps" zwraca uwagę wyrażenie „couleur du temps”, które ma według autora dwa znaczenia: z jednej strony określa błękit w języku poetyckim, z drugiej zaś jest synonimem okoliczności - „okoliczności przyrody”, rozumianej przez Prousta w sposób poetycki. Tekst Tuiliery ukazał się po raz pierwszy pod tytułem "Reveries couleur du temps: Tuileries" w „Le Gaulois” 12 czerwca 1896 roku, w tym samym zatem dniu, w którym wydano "Rozkosze i dni" - zbiór młodzieńczych opowiadań, dramoletek, poematów prozą, etiud i innych form literackich, w tym wierszy. (Ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej