Kornhauser Jakub (1984- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Poezja
(2)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(8)
Autor
Disney Walt (1901-1966)
(314)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(244)
Drewnowski Jacek (1974- )
(208)
Shakespeare William (1564-1616)
(187)
Kornhauser Jakub (1984- )
(-)
Steel Danielle (1947- )
(186)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(175)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(170)
Fabianowska Małgorzata
(163)
Zimnicka Iwona (1963- )
(151)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(148)
Marciniakówna Anna
(148)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(148)
Prus Bolesław (1847-1912)
(148)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(146)
Christie Agatha (1890-1976)
(145)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(137)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(135)
Braiter-Ziemkiewicz Paulina (1968- )
(121)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(120)
Polkowski Andrzej (1939-2019)
(119)
Sandemo Margit (1924-2018)
(113)
King Stephen (1947- )
(110)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(107)
Mazan Maciejka
(107)
Mróz Remigiusz (1987- )
(103)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(101)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(100)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(100)
Zarawska Patrycja (1970- )
(100)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(98)
Szulc Andrzej
(98)
Byczek Zuzanna
(94)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(92)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(91)
Lem Stanisław (1921-2006)
(88)
Skura Artur
(86)
Tuwim Julian (1894-1953)
(86)
Rosiński Grzegorz (1941- )
(85)
Conrad Joseph (1857-1924)
(84)
Palmer Diana (1946- )
(84)
Ross Tony (1938- )
(84)
Patkowska Alina
(83)
Butenko Bohdan (1931-2019)
(82)
Gawryluk Barbara (1957- )
(80)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(80)
Krentz Jayne Ann (1948- )
(79)
Pratchett Terry (1948-2015)
(78)
Spirydowicz Ewa
(78)
Fabisińska Liliana (1971- )
(77)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(76)
Webb Holly
(76)
Możdżyńska Aldona
(75)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(75)
Rowling J. K. (1965- )
(74)
Van Hamme Jean (1939- )
(74)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(73)
Usakiewicz Wojciech (1958- )
(73)
Kraśko Jan (1954- )
(72)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(72)
Sparks Nicholas (1965- )
(72)
Jansson Tove (1914-2001)
(71)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(70)
Tolkien J. R. R. (1892-1973)
(70)
Coben Harlan (1962- )
(69)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(69)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(69)
Marlier Marcel (1930-2011)
(68)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(67)
Zychowicz Elżbieta
(67)
Kozak Jolanta (1951- )
(66)
Lunde Sigrid
(66)
Lunde Sigrid. Akuszerka
(66)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(66)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(65)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(65)
Mortka Marcin (1976- )
(65)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(65)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(65)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(64)
Drwęska Melania
(64)
Beaumont Émilie (1948- )
(63)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(63)
Olejnik Donata
(63)
Bobocińska Ewa
(62)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(62)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(62)
Mosek Katarzyna
(62)
Rusinek Michał (1972- )
(62)
Widmark Martin (1961- )
(62)
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(61)
Ciążyńska Katarzyna
(61)
Dickens Charles (1812-1870)
(61)
Górecka Barbara (tłumaczka)
(61)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(61)
Mirska Julita
(61)
Ochab Janusz (1971- )
(61)
Wilusz Tomasz
(61)
Angelsen Trine (1965- )
(60)
Cussler Clive (1931-2020)
(60)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Temat
Literatura polska
(5)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(3)
Kornhauser, Julian (1946- )
(3)
Poezja
(3)
Literatura rumuńska
(2)
Naum, Gellu (1915-2001)
(2)
Surrealizm
(2)
Zagajewski, Adam (1945-2021)
(2)
Breton, André (1896-1966)
(1)
Dawidek-Gryglicka, Małgorzata
(1)
Donguy, Jacques (1943- )
(1)
Dróżdż, Stanisław (1939-2009)
(1)
Fajfer, Zenon (1970- )
(1)
Kanon literatury
(1)
Kolarstwo
(1)
Kolář, Jiří (1914-2002)
(1)
Krynicki, Ryszard (1943- )
(1)
Literacka Nagroda Europy Środkowej "Angelus"
(1)
Literatura
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura eksperymentalna
(1)
Literatura serbska
(1)
Literatury europejskie
(1)
Luca, Gherasim (1913-1994)
(1)
Müller, Herta (1953- )
(1)
Napiórkowski, Jacek (1966- )
(1)
Nowa Fala (literatura)
(1)
Pessoa, Fernando (1888-1935)
(1)
Podróże
(1)
Poezja konkretna
(1)
Przedmioty użytku codziennego
(1)
Sosnowski, Andrzej (1959- )
(1)
Strożek, Przemysław (1983- )
(1)
Sztuka
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria sztuki
(1)
Turystyka rowerowa
(1)
Zadura, Bohdan (1945- )
(1)
Šalamun, Tomaž (1941-2014)
(1)
Temat: dzieło
Fortepiany i delfiny
(1)
Między
(1)
Nic, to znaczy wszystko
(1)
Nocne życie
(1)
Poezja dla początkujących
(1)
Poezja eksperymentalna
(1)
Sylwetki i cienie
(1)
Widok z głębokiej wieży
(1)
Widzenie
(1)
Wiersze zebrane
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
2001-
(5)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Antologia
(3)
Monografia
(2)
Wiersze
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(6)
Podróże i turystyka
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 14, 355-369. Indeks.
Część prac w przekładzie z języka angielskiego, francuskiego i włoskiego.
Niniejsza antologia znakomicie wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze przedmiotu. Dzięki przemyślanemu wyborowi tekstów wnosi pozaestetyczne aspekty do dyskusji o awangardzie i awangardowości. Kładzie się w niej nacisk na problemy, które są mocno obecne w światowej refleksji, podczas gdy w Polsce nieustająco dominuje jednak paradygmat filozoficzno-estetycznego ujmowania tych zjawisk. Autorzy i autorki zaproponowali sproblematyzowany przegląd teorii, w którym spotykają się i wchodzą ze sobą w dialog (czasem spór) wielodyscyplinarne ujęcia. Praca stawia wciąż słabo obecne na gruncie polskim pytania o kulturowe, społeczne, geograficzne i ekonomiczne uwarunkowania różnych awangard, a przede wszystkim kontekstualizuje nie tylko samo zjawisko awangardy (a właściwie awangard), lecz także sposoby jego rozumienia i teoretycznego ujęcia, zależne również od tego, jakiego kontekstu kulturowego dotyczyły. Książka pozwala relatywizować i niejako dekolonizować utarte - i wydawałoby się, że już nieprzekraczalne - definicje awangardowości. Dzieje się tak za sprawą włączenia w obręb zainteresowań teorii wypracowywanych w odniesieniu do odmiennych kulturowo kontekstów: europejskiego, amerykańskiego, rosyjskiego. Uwzględnianie tego aspektu sprawia, że teksty antologii wchodzą we wzajemny, wielogłosowy dialog, co potwierdza trafność dokonanego wyboru. Ze względu na pierwszą tego typu publikację znanych, ale nie tłumaczonych dotąd tekstów, jak i tekstów mniej znanych w polskim obiegu oraz zaproponowaną tu „holistyczną" wizję awangardowości, trudno sobie wyobrazić kolejne prace i badania bez odniesienia do tego zbioru. (Fragment recenzji dr hab. Agnieszki Karpowicz, prof. UW - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Materiały z konferencji naukowych: 20-21 stycznia 2017 r., Kraków i 30 listopada - 1 grudnia 2017 r., Poznań. Na grzbiecie akronim serii: AR.
Bibliografie przy referatach. Indeks.
Na książkę składają się teksty dotyczące dwóch zagadnień: tradycji eksperymentu oraz eksperymentu jako doświadczenia. Eksperyment pokazywany jest tu w podwójnym uwikłaniu: sytuuje się go wobec kategorii tradycji (trwania, kontynuacji, dyskontynuacji, nieciągłości i zerwań) oraz wobec kategorii doświadczenia (rozumianego zarówno jako badanie, poznawcze eksploracje, jak i jednostkowe przeżycie). Zatem zasadniczy zrąb publikacji zostaje wyznaczony przez triadę „eksperyment - doświadczenie - tradycja". Autorzy kolejnych szkiców próbują ukazywać rozmaite związki między awangardową przeszłością i tradycyjnym myśleniem o nurtach eksperymentujących a nowszymi, bardziej współczesnymi sposobami przejawiania się gestów buntowniczo-zmianotwórczych. Rozdziały monografii pomyślane zostały w sposób zasługujący na najwyższe pochwały. Stanowią one dowód na to, że zajmowanie się awangardą w XXI wieku może przynieść wiele inspirujących tekstów i nowych odczytań. Autorzy tej monografii dokonują ciekawego poszerzenia terytorium, na którym toczyć się mogą spory i polemiki okołoawanagardowe. Kategorie eksperymentu i doświadczenia, jakie stanowią tu centralne ośrodki problemotwórcze, okazują się przede wszystkim punktami wyjścia do dyskusji nad najbardziej palącymi dzisiaj kwestiami: statusu obiektu artystycznego, jego mocy estetycznej i politycznej, performatywnych i retorycznych aspektów jego wytwarzania, związków językowego i wizualnego. Któż nie dałby się przekonać, że sprawa zanieczyszczonego powietrza jest nadal kluczowa i dla społeczeństwa, i dla jego literatury? Albo autonomia artystyczna - w swojej paradoksalnej, heteronomicznej wersji? (Fragment recenzji dr hab. Anny Kałuży - z okładki).
Utożsamianie kategorii eksperymentu z działalnością awangardową - w jej węższym lub szerszym znaczeniu - z jednej strony sprzyja klasyfikacyjnemu porządkowi, z drugiej jednak niesie z sobą duże niebezpieczeństwo zatarcia terminologicznej wyjątkowości tego, co eksperymentalne. Jednym z możliwych stanowisk byłoby uznanie, że wszystkie praktyki awangardowe są ex definitione eksperymentalne, bowiem motorem ich działania jest, po pierwsze, krytyczna refleksja na temat obowiązującego w danym momencie literackiego standardu (gatunkowego, tematycznego, językowego itd.), po drugie, nastawienie na działanie, gest, koncept bardziej niż na samo dzieło, po trzecie zaś, i to wydaje się nam głównym problemem eksperymentu, obecność teoretycznego zaplecza w postaci odwołania do określonego zestawu wartości estetycznych, nierzadko również etycznych, społecznych czy politycznych. Natomiast czy wszystkie działania, które nazywamy lub nazwalibyśmy eksperymentalnymi, stają się przez to awangardowe? Czy za eksperyment może uchodzić każda aktywność dekanonizująca zastany porządek literacki lub artystyczny? (Fragment wstępu).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografie przy rozdziałach. Indeks.
Zawiera m.in.: Między Stanisława Dróżdża : portret intermedialny ; Ingerencja i niezgoda : awangardowa Nowa Fala ; "Widzenie" Juliana Kornausera : poezja konkretna i jej cień.
Rzadko mówimy w Polsce o tym, że surrealizm nie skończył się w dwudziestoleciu, a jego istota jest transoceaniczna. Romantyczno-antykapitalistyczny charakter surrealnego eksperymentu inspirował po wojnie artystów w Kairze, Meksyku, Turcji, Niemczech, Czechosłowacji, na Haiti i Kubie, w Aleppo i Belgradzie, Brazylii, Tajlandii i na Filipinach. Artyści ci – często krytycznie przywołując program André Bretona – nie godzili się z faktem, że surrealizm narodził się w Paryżu – uważając, że nie ma on źródeł (a jeśli nawet ma – to należy je pożreć!). Nowa książka Jakuba Kornhausera, wytrwałego nawigatora tego, co „wymyka się klasyfikacjom”, to nie tylko opowieść o surrealistach rumuńskich – Gellu Naumie i Gherasimie Luce – ale i o niezbyt rozpoznanych w Polsce przypadkach surrealizmów czeskiego i serbskiego, które na neoawangardowym etapie zahaczały o światowy ruch konceptualny, a także o surrealistycznych przesłankach poezji konkretnej i o polskiej, awangardowej Nowej Fali. Być może takie neoawangardowe przebitki sprawią, że będzie w końcu można mówić również o polskim surrealizmie. (Prof. dr hab. Joanna Orska - z okładki).
Surrealistyczna tragedia daje oczywiście możliwość wyzwolenia – od nawyków i nudy codzienności po lęki kastracyjne i inne traumy zalegające w zakamarkach id. A jednak zmagania z tym, co oferuje „boczny, iluzyjny świat”, pełen fałszywych bytów, tropów i „daremnych ułud”, nie dają ukojenia. Zwalczanie egzystencjalnego lęku konwulsyjnym przerażeniem niesie z sobą ryzyko popadnięcia w otchłanie „niebezpiecznych krajobrazów” niczym w czeluści czyśćcowe (zresztą Breton chętnie podbierze tę wizję myśli chrześcijańskiej w swoich manifestach). Omawiane w niniejszej książce teksty literackie są zapisem zmagań z tym lękiem. Niezależnie od tego, czy weźmiemy do ręki poematy Gellu Nauma z nomadycznymi podmiotami – i nomadycznymi przedmiotami – w rolach głównych, czy prozy Gherasima Luki, który uchyla w nich nieedypalne furtki, powinniśmy przygotować się na niespodzianki, poddać się ryzyku „wykolejenia”. To samo stanie się, gdy zerkniemy na inspirowane surrealizmem lub z surrealizmem dyskutujące prace twórców neoawangardy – tych profesjonalnych lub nieświadomych artystycznej misji (patrz: rozdział o smartach). Podłoża tego lęku, obecne w pracach i manifestach ruchu, wiążą się jednak z niejasnym statusem surrealizmu, w tym surrealizmu rumuńskiego. Bo owszem, można surrealizm zamknąć w kleszcze definicji, skoro sam Breton w Manifeście surrealizmu pozwala sobie na podobną zagrywkę (stąd wiemy przede wszystkim, że surrealizm to rzeczownik rodzaju męskiego). Tylko po co? (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Premie górskie najwyższej kategorii / Jakub Kornhauser ; z fotografiami autora. - Wrocław : Książkowe Klimaty, 2020. - 178, [5] strony : fotografie, ilustracje ; 20 cm.
Premie górskie najwyższej kategorii są znane miłośnikom kolarstwa: to mety najtrudniejszych podjazdów, owiane legendą przełęcze i szczyty, strome zbocza, po których wspinają się najwytrwalsi. Autor zabiera czytelnika na jedyną w swoim rodzaju rowerową wyprawę po premiach górskich na rogatkach Krakowa. Punkty te są usytuowane w najbardziej tajemniczych zakątkach miasta, wśród starych chat i zagajników, między zapomnianymi kapliczkami a ruinami fabryk i magazynów. Skrzypienie starej kolarzówki wyznacza rytm opowieści, łączących baśniową gawędę z przewodnikiem krajoznawczym, eseistyczną swobodę z precyzją kronikarza. Rowerowe prozy Jakuba Kornhausera są dowodem na to, że świat znad kierownicy typu „baran”, nawet jeśli ledwo zipie pod grubą czapą smogu, okazuje się barwniejszy, niż mogłoby się nam wydawać. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Kornhauser proponuje wnikliwą lekturę oraz interpretację poszczególnych utworów, a jednocześnie wplata sformułowane przez siebie propozycje odczytań w ramy zjawisk o wiele szerszych, zazębiających się z wiązką zagadnień na co dzień badanych przez antropologów i socjologów. Dzięki temu czytelnik otrzymuje szeroką, a jednocześnie bardzo kompetentnie zarysowaną panoramę zjawisk z zakresu literatury oraz kultury współczesnej. (Nota wydawcy - z recenzji dr. hab. Aleksandra Wójtowicza).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
("Poezje")
Jeden z najwybitniejszych znawców współczesnej poezji polskiej, Piotr Śliwiński, określił Juliana Kornhausera mianem „poety buntu” i „pisarza wielofunkcyjnego”. Formuły te bardzo trafnie określają kalejdoskop gatunków i motywów wyłaniający się z jego twórczości. „Buntowniczość” poety wiąże się z duchem nowatorstwa i poszukiwań. Zamiast cyzelować dobrze funkcjonujący mechanizm wiersza, Kornhauser woli go porzucać na rzecz coraz to nowych rozwiązań, problemów i horyzontów. Rzecz jasna, jest w tym działaniu nuta anarchii, zakorzeniona głęboko w przekonaniu, że jedynie dystans do literackiego i kulturalnego mainstreamu daje wolność ekspresji i poczucie uczciwości wobec czytelnika i samego siebie. Ale jest i potrzeba innowacji, nieustannego badania granic wiersza, granic literatury jako przekaźnika prawdy o świecie – prawdy, która wsparta jest jednak na fundamencie twórczej niezależności i poetyckiej wyobraźni. Stąd „wielofunkcyjność” tego dzieła. Nie chodzi tu o sam fakt poruszania się Juliana Kornhausera po niejednym polu literackiej aktywności – jest on bowiem nie tylko autorem kilkunastu tomów wierszy dla dorosłych i dzieci, lecz również trzech powieści, licznych książek eseistycznych oraz krytyczno- i historycznoliterackich, wreszcie tłumaczem poezji bośniackiej, chorwackiej i serbskiej. Przede wszystkim mowa o świadomym poszerzaniu repertuaru o nowe języki i tematy, przy czym to poszerzanie nadzwyczaj często okazuje się kamieniem milowym polskiej poezji – Jakub Kornhauser (z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria "Poezje" / pod redakcją Andrzeja Nowakowskiego)
Indeks.
Co wiedzą poeci? Adam Zagajewski udziela na to pytanie sprzecznych odpowiedzi. „Nic nie wiedzą, ale zapisują pojedyncze metafory” – mówi w jednym z wierszy, gdy w innym sugeruje: „A może tylko udawaliśmy, że nic nie wiemy…” Poezja, podobnie jak śpiew, rodzi się „tam gdzie oddech”, ale to, co najważniejsze ukryte jest w milczeniu, „śpiewa to, co milczy”. W jej odbiorze ważne są więc osobiste, pozbawione uprzedzeń wrażenia. Zapytałam o nie krytyków i naukowców, profesora muzykologii, eseistkę, która ukończyła historię sztuki, tłumacza, który jest równocześnie poetą, i poetę, będącego zarazem badaczem literatury. Niepodobne do siebie wypowiedzi trafiły do tej książki. Swego rodzaju zawieszenie sądów proponuję również czytelnikowi wyboru wierszy. Zresztą sam wybór właśnie temu służy – stanowi próbę spojrzenia w nowy sposób na dawne i najnowsze teksty poetyckie Adama Zagajewskiego. (Anna Czabanowska-Wróbel - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej