Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(9)
Autor
Kornhauser Jakub (1984- )
(3)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Górny Antoni
(1)
Hodge Susie (1960- )
(1)
Hoffmann Krzysztof (1983- )
(1)
Jarosiński Zbigniew (1946-2000)
(1)
Klingofer Anna
(1)
Kmiecik Michalina (1987- )
(1)
Levine Caroline (1970- )
(1)
Sienkiewicz Barbara
(1)
Ważyk Adam (1905-1982)
(1)
Wicha Marcin (1972- )
(1)
Zagrodzki Janusz (1941- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(2)
1980 - 1989
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1901-2000
(4)
1945-1989
(4)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Kobieta
(1288)
Polska
(1029)
Literatura polska
(989)
Teksty niemieckie
(721)
Przyjaźń
(659)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(-)
Rodzina
(625)
Tajemnica
(582)
Dziewczęta
(545)
Teksty angielskie
(519)
Śledztwo i dochodzenie
(468)
Miłość
(458)
Pisarze polscy
(457)
Zabójstwo
(423)
Humor
(415)
II wojna światowa (1939-1945)
(372)
Życie codzienne
(355)
Rodzeństwo
(341)
Relacje międzyludzkie
(337)
Zwierzęta
(334)
Boże Narodzenie
(327)
Język polski
(323)
Nastolatki
(320)
Literatura
(317)
Magia
(315)
Policjanci
(307)
Dzieci
(298)
Arystokracja
(292)
Chłopcy
(287)
Sekrety rodzinne
(277)
Poszukiwania zaginionych
(265)
Żydzi
(261)
Uczniowie
(251)
Poezja polska
(240)
Psy
(234)
PRL
(231)
Filozofia
(230)
Matki i córki
(219)
Małżeństwo
(217)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(216)
Śląsk
(209)
Ludzie a zwierzęta
(207)
Średniowiecze
(200)
Historia
(196)
Opowiadanie dziecięce angielskie
(193)
Trudne sytuacje życiowe
(193)
Polacy za granicą
(192)
Koty
(189)
Powieść szwedzka
(189)
Uprowadzenie
(189)
Opole (okręg)
(187)
Albumy
(185)
Dziennikarze
(185)
Literatura dziecięca polska
(184)
Powieść dziecięca angielska
(184)
Opowiadanie amerykańskie
(180)
Wybory życiowe
(180)
Władcy
(177)
Osoby zaginione
(176)
Język angielski
(175)
Poezja dziecięca polska
(175)
Powieść młodzieżowa niemiecka
(175)
Wojna 1939-1945 r.
(174)
Prywatni detektywi
(173)
Opowiadanie angielskie
(171)
Podróże
(171)
Bibliotekarstwo
(170)
Wakacje
(168)
Zabójstwo seryjne
(168)
Zakochanie
(167)
Wojsko
(165)
Ojcowie i córki
(163)
Szkice literackie polskie
(159)
Przestępczość zorganizowana
(156)
Fizyka
(153)
Satyra polska
(152)
Dziadkowie i wnuki
(151)
Reportaż polski
(151)
Opowiadanie dziecięce francuskie
(149)
Politycy
(149)
Młodzież
(148)
Czarownice i czarownicy
(146)
Wychowanie w rodzinie
(137)
Mężczyzna
(135)
Powieść hiszpańska
(135)
Warszawa
(133)
Pisarze
(132)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(130)
Teatr polski
(130)
Niemcy
(128)
Ludzie bogaci
(127)
Lekarze
(126)
Literatura młodzieżowa polska
(125)
Sztuka
(125)
Wsie
(125)
Szlachta
(124)
Uczucia
(124)
Matematyka
(123)
Młodzi dorośli
(123)
Dramat angielski
(120)
Zima
(120)
Temat: dzieło
Kochanek Lady Chatterley
(1)
Między
(1)
Ulisses
(1)
Widzenie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
2001-
(4)
1801-1900
(2)
1901-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Moskwa (Rosja)
(1)
Rosja
(1)
Gatunek
Esej
(2)
Opracowanie
(2)
Antologia
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Rzeźba polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(5)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografia na stronach 14, 355-369. Indeks.
Część prac w przekładzie z języka angielskiego, francuskiego i włoskiego.
Niniejsza antologia znakomicie wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze przedmiotu. Dzięki przemyślanemu wyborowi tekstów wnosi pozaestetyczne aspekty do dyskusji o awangardzie i awangardowości. Kładzie się w niej nacisk na problemy, które są mocno obecne w światowej refleksji, podczas gdy w Polsce nieustająco dominuje jednak paradygmat filozoficzno-estetycznego ujmowania tych zjawisk. Autorzy i autorki zaproponowali sproblematyzowany przegląd teorii, w którym spotykają się i wchodzą ze sobą w dialog (czasem spór) wielodyscyplinarne ujęcia. Praca stawia wciąż słabo obecne na gruncie polskim pytania o kulturowe, społeczne, geograficzne i ekonomiczne uwarunkowania różnych awangard, a przede wszystkim kontekstualizuje nie tylko samo zjawisko awangardy (a właściwie awangard), lecz także sposoby jego rozumienia i teoretycznego ujęcia, zależne również od tego, jakiego kontekstu kulturowego dotyczyły. Książka pozwala relatywizować i niejako dekolonizować utarte - i wydawałoby się, że już nieprzekraczalne - definicje awangardowości. Dzieje się tak za sprawą włączenia w obręb zainteresowań teorii wypracowywanych w odniesieniu do odmiennych kulturowo kontekstów: europejskiego, amerykańskiego, rosyjskiego. Uwzględnianie tego aspektu sprawia, że teksty antologii wchodzą we wzajemny, wielogłosowy dialog, co potwierdza trafność dokonanego wyboru. Ze względu na pierwszą tego typu publikację znanych, ale nie tłumaczonych dotąd tekstów, jak i tekstów mniej znanych w polskim obiegu oraz zaproponowaną tu „holistyczną" wizję awangardowości, trudno sobie wyobrazić kolejne prace i badania bez odniesienia do tego zbioru. (Fragment recenzji dr hab. Agnieszki Karpowicz, prof. UW - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sztuka : 50 idei, które powinieneś znać / Susie Hodge ; tłumaczenie Anna Klingofer. - Wydanie 2. polskie. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. - 232 strony : ilustracje ; 21 cm.
Tytuł oryginału: 50 art ideas you really need to know, 2011.
Indeks.
Jak powstawały malowidła ścienne w starożytnym Egipcie? Dlaczego Leonardo da Vinci pozostawił tak wiele nieukończonych projektów? Kto jako pierwszy użył określenia „impresjonizm”? Czym była sztuka ziemi? Jeżeli kiedykolwiek nurtowały cię te pytania, odpowiedzi znajdziesz w tej książce, będącej znakomitym wprowadzeniem do świata sztuki. W 50 krótkich i wciągających esejach autorka odkrywa przed czytelnikami tajniki arcydzieł – od prehistorycznych malowideł naskalnych po sztukę nowych mediów. Prezentuje wiodące nurty artystyczne, style, odsłania kulisy powstawania słynnych obrazów, opowiada o funkcjach, jakie malarstwo czy rzeźba pełniły przez wieki, objaśnia znaczenie fachowych terminów. Szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego połączenie różnych elementów: tradycji, technik, materiałów, technologii, otoczenia, wydarzeń społecznych i politycznych oraz osobowości twórcy zaowocowało powstaniem niespodziewanych, inspirujących lub zaskakujących innowacji w dziedzinie historii sztuki. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Materiały z konferencji naukowych: 20-21 stycznia 2017 r., Kraków i 30 listopada - 1 grudnia 2017 r., Poznań. Na grzbiecie akronim serii: AR.
Bibliografie przy referatach. Indeks.
Na książkę składają się teksty dotyczące dwóch zagadnień: tradycji eksperymentu oraz eksperymentu jako doświadczenia. Eksperyment pokazywany jest tu w podwójnym uwikłaniu: sytuuje się go wobec kategorii tradycji (trwania, kontynuacji, dyskontynuacji, nieciągłości i zerwań) oraz wobec kategorii doświadczenia (rozumianego zarówno jako badanie, poznawcze eksploracje, jak i jednostkowe przeżycie). Zatem zasadniczy zrąb publikacji zostaje wyznaczony przez triadę „eksperyment - doświadczenie - tradycja". Autorzy kolejnych szkiców próbują ukazywać rozmaite związki między awangardową przeszłością i tradycyjnym myśleniem o nurtach eksperymentujących a nowszymi, bardziej współczesnymi sposobami przejawiania się gestów buntowniczo-zmianotwórczych. Rozdziały monografii pomyślane zostały w sposób zasługujący na najwyższe pochwały. Stanowią one dowód na to, że zajmowanie się awangardą w XXI wieku może przynieść wiele inspirujących tekstów i nowych odczytań. Autorzy tej monografii dokonują ciekawego poszerzenia terytorium, na którym toczyć się mogą spory i polemiki okołoawanagardowe. Kategorie eksperymentu i doświadczenia, jakie stanowią tu centralne ośrodki problemotwórcze, okazują się przede wszystkim punktami wyjścia do dyskusji nad najbardziej palącymi dzisiaj kwestiami: statusu obiektu artystycznego, jego mocy estetycznej i politycznej, performatywnych i retorycznych aspektów jego wytwarzania, związków językowego i wizualnego. Któż nie dałby się przekonać, że sprawa zanieczyszczonego powietrza jest nadal kluczowa i dla społeczeństwa, i dla jego literatury? Albo autonomia artystyczna - w swojej paradoksalnej, heteronomicznej wersji? (Fragment recenzji dr hab. Anny Kałuży - z okładki).
Utożsamianie kategorii eksperymentu z działalnością awangardową - w jej węższym lub szerszym znaczeniu - z jednej strony sprzyja klasyfikacyjnemu porządkowi, z drugiej jednak niesie z sobą duże niebezpieczeństwo zatarcia terminologicznej wyjątkowości tego, co eksperymentalne. Jednym z możliwych stanowisk byłoby uznanie, że wszystkie praktyki awangardowe są ex definitione eksperymentalne, bowiem motorem ich działania jest, po pierwsze, krytyczna refleksja na temat obowiązującego w danym momencie literackiego standardu (gatunkowego, tematycznego, językowego itd.), po drugie, nastawienie na działanie, gest, koncept bardziej niż na samo dzieło, po trzecie zaś, i to wydaje się nam głównym problemem eksperymentu, obecność teoretycznego zaplecza w postaci odwołania do określonego zestawu wartości estetycznych, nierzadko również etycznych, społecznych czy politycznych. Natomiast czy wszystkie działania, które nazywamy lub nazwalibyśmy eksperymentalnymi, stają się przez to awangardowe? Czy za eksperyment może uchodzić każda aktywność dekanonizująca zastany porządek literacki lub artystyczny? (Fragment wstępu).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82M (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje)
Bibliografie przy rozdziałach. Indeks.
Zawiera m.in.: Między Stanisława Dróżdża : portret intermedialny ; Ingerencja i niezgoda : awangardowa Nowa Fala ; "Widzenie" Juliana Kornausera : poezja konkretna i jej cień.
Rzadko mówimy w Polsce o tym, że surrealizm nie skończył się w dwudziestoleciu, a jego istota jest transoceaniczna. Romantyczno-antykapitalistyczny charakter surrealnego eksperymentu inspirował po wojnie artystów w Kairze, Meksyku, Turcji, Niemczech, Czechosłowacji, na Haiti i Kubie, w Aleppo i Belgradzie, Brazylii, Tajlandii i na Filipinach. Artyści ci – często krytycznie przywołując program André Bretona – nie godzili się z faktem, że surrealizm narodził się w Paryżu – uważając, że nie ma on źródeł (a jeśli nawet ma – to należy je pożreć!). Nowa książka Jakuba Kornhausera, wytrwałego nawigatora tego, co „wymyka się klasyfikacjom”, to nie tylko opowieść o surrealistach rumuńskich – Gellu Naumie i Gherasimie Luce – ale i o niezbyt rozpoznanych w Polsce przypadkach surrealizmów czeskiego i serbskiego, które na neoawangardowym etapie zahaczały o światowy ruch konceptualny, a także o surrealistycznych przesłankach poezji konkretnej i o polskiej, awangardowej Nowej Fali. Być może takie neoawangardowe przebitki sprawią, że będzie w końcu można mówić również o polskim surrealizmie. (Prof. dr hab. Joanna Orska - z okładki).
Surrealistyczna tragedia daje oczywiście możliwość wyzwolenia – od nawyków i nudy codzienności po lęki kastracyjne i inne traumy zalegające w zakamarkach id. A jednak zmagania z tym, co oferuje „boczny, iluzyjny świat”, pełen fałszywych bytów, tropów i „daremnych ułud”, nie dają ukojenia. Zwalczanie egzystencjalnego lęku konwulsyjnym przerażeniem niesie z sobą ryzyko popadnięcia w otchłanie „niebezpiecznych krajobrazów” niczym w czeluści czyśćcowe (zresztą Breton chętnie podbierze tę wizję myśli chrześcijańskiej w swoich manifestach). Omawiane w niniejszej książce teksty literackie są zapisem zmagań z tym lękiem. Niezależnie od tego, czy weźmiemy do ręki poematy Gellu Nauma z nomadycznymi podmiotami – i nomadycznymi przedmiotami – w rolach głównych, czy prozy Gherasima Luki, który uchyla w nich nieedypalne furtki, powinniśmy przygotować się na niespodzianki, poddać się ryzyku „wykolejenia”. To samo stanie się, gdy zerkniemy na inspirowane surrealizmem lub z surrealizmem dyskutujące prace twórców neoawangardy – tych profesjonalnych lub nieświadomych artystycznej misji (patrz: rozdział o smartach). Podłoża tego lęku, obecne w pracach i manifestach ruchu, wiążą się jednak z niejasnym statusem surrealizmu, w tym surrealizmu rumuńskiego. Bo owszem, można surrealizm zamknąć w kleszcze definicji, skoro sam Breton w Manifeście surrealizmu pozwala sobie na podobną zagrywkę (stąd wiemy przede wszystkim, że surrealizm to rzeczownik rodzaju męskiego). Tylko po co? (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Spectrum)
Warto sięgnąć po tę książkę! Choćby po to, by radykalnie zmienić swoje spojrzenie na rolę, jaka przypada w społeczeństwie artystom i sztuce. Od dawna przywykliśmy do myśli, że wolność i demokracja to pojęcia nierozłączne. A jednak Caroline Levine zamierza nas przekonać, że może być wręcz przeciwnie. Demokratyczna większość potrafi skutecznie tłumić to, co niepopularne lub niewygodne, a stąd już prosta droga do zniewolenia. Potrzebuje wyzwań, przed jakimi stawiają ją awangardowi artyści, aby nie mogła sobie wyobrażać, że jej "wola jest absolutna czy uniwersalna". Koniec awangardy historycznej nie zamyka owego współoddziaływania, ponieważ to, co Levine nazywa logiką awangardy, regularnie powraca w przestrzeni publicznej. Według niej logika awangardy buduje także związek między sferą sztuki, która ukazuje nowe światy, uczy pokory, inspiruje, i sferą prawa, które nieustannie szuka złotego środka między człowiekiem a otaczającym go światem. Levine sięga po przykłady. Przywołuje wydarzenia artystyczne będące swego czasu przyczyną publicznych skandali: wykonany w latach dwudziestych minionego wieku przez Jacoba Epsteina pomnik ku czci pisarza Williama Henry'ego Hudsona, oblewany przez oburzonych farbą; rzeźba Richarda Serry, która miała stanąć na placu przed budynkiem federalnym w Nowym Jorku; Ptak w przestrzeni Constantina Brancusiego w 1926 roku uznany przez amerykańskich celników za tłuczek do kartofli; takie dzieła jak Ulisses czy Kochanek Lady Chatterley, głośne utwory Henryĺego Millera i wiele innych. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82M (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kierunek zwiedzania / Marcin Wicha. - Kraków : Karakter, 2021. - 260, [4] strony ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 258-[261].
"Kierunek zwiedzania" nie jest literaturą faktu. Niektóre z opisanych sytuacji rzeczywiście się zdarzyły. Niektóre są dziełem wyobraźni. Niektóre się zdarzyły, ale zostały zmienione nie do poznania. (Marcin Wicha - z noty bibliograficznej).
„Takie twarze miewali słynni oszuści. Dzięki tej twarzy może być każdym: w Witebsku Mesjaszem, w Leningradzie — profesorem. Kiedy przyjeżdża do Warszawy, miejscowym wyznawcom przypomina Mickiewicza. Kiedy umiera w Leningradzie, uczniowie widzą w nim Chrystusa. Przyjaciel robi ostatnią serię portretów. (Na pierwszym rysunku twarz jeszcze żyje. Na drugim jest martwa jak poduszka)”. Kim jest bohater tej opowieści? Twórcą, prorokiem czy może wielkim mistyfikatorem? W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu. Tego dnia sam chce być farbą. Czuć tę farbę na sobie. Chce się nią posmarować. Owinąć. Chce ją zobaczyć całym ciałem, bez użycia oczu. Nie chce być malarzem. Chce być obrazem. Kolorem. Wszystkimi kolorami. Najlepiej królem kolorów w kolorowej szacie. Chce mieć kolorowe skrzydła, zostawiać za sobą barwną smugę. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7M (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej