Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(48)
Forma i typ
Książki
(48)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(22)
Proza
(17)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(38)
wypożyczone
(7)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(48)
Autor
Chandler Raymond (1888-1959)
(7)
Chandler Raymond (1888-1959). Philip Marlowe
(7)
Czartoryski Bartosz
(7)
Springer Filip (1982- )
(6)
Baldwin James (1924-1987)
(5)
Dębowski Przemek
(4)
Wicha Marcin (1972-2025)
(4)
Denderski Mikołaj
(2)
Królak Sławomir (1978- )
(2)
Kłobukowski Michał (1951- )
(2)
Sak Anna
(2)
Atwood Margaret (1939- )
(1)
Ben Jelloun Tahar (1944- )
(1)
Beylin Marek (1957- )
(1)
Biedrzycki Miłosz (1967- )
(1)
Cegielski Max (1975- )
(1)
Chollet Mona (1973- )
(1)
Criado-Perez Caroline (1984- )
(1)
Czech Dawid
(1)
Drenda Olga (1984- )
(1)
Dzierzgowska Anna
(1)
Długosz Mikołaj (1975- )
(1)
Eribon Didier (1953- )
(1)
Fabricant Robert (1966- )
(1)
Fanon Frantz (1925-1961)
(1)
Fitzgerald Robert (1935-2016)
(1)
Fitzgerald Sally (1916-2000)
(1)
Graff Agnieszka (1970- )
(1)
Graham Wade (1967- )
(1)
Herr Michael (1940-2016)
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Hitchens Christopher (1949-2011)
(1)
Houston Keith (1977- )
(1)
Hūrī Ilyās (1948- )
(1)
Jakubiak Katarzyna (1973- )
(1)
Jankowska Hanna (tłumaczka)
(1)
Johnson Cindy Lee
(1)
Johnson Denis (1949-2017)
(1)
Kalinowski Mariusz (1960- )
(1)
Komorowska Magdalena Eulalia
(1)
Kowalska Kora Tea
(1)
Kropiwiec Urszula
(1)
Kuang Cliff (1978- )
(1)
Kącka Eliza (1982- )
(1)
Lem Stanisław (1921-2006)
(1)
Lipczak Aleksandra (1981- )
(1)
Majer Krzysztof (1976- )
(1)
Majer Krzysztof (filolog)
(1)
Markowski Michał Paweł (1962- )
(1)
Masłowska Dorota (1983- )
(1)
Mróz Daniel (1917-1993)
(1)
O'Connor Flannery (1925-1964)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Pochmara Anna
(1)
Pokojska Agnieszka (1975- )
(1)
Selerowicz Andrzej (1948- )
(1)
Sendyka Roma (1973- )
(1)
Sobieraj Helena
(1)
Solnit Rebecca (1961- )
(1)
Tarnowska Krystyna (1917-1991)
(1)
Warkocki Błażej (1977- )
(1)
Woolf Virginia (1882-1941)
(1)
Zaremba Maciej (1951- )
(1)
Zańko Dorota
(1)
Żukowski Dariusz (1978- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(30)
2010 - 2019
(18)
Okres powstania dzieła
2001-
(26)
1901-2000
(17)
1945-1989
(11)
1939-1945
(4)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(48)
Język
polski
(48)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(16)
Literatura polska
(10)
Literatura afroamerykańska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura libańska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Temat
Philip Marlowe (postać fikcyjna)
(7)
Prywatni detektywi
(7)
Poszukiwania zaginionych
(4)
Rasizm
(4)
Afroamerykanie
(3)
Architektura
(3)
Architektura polska
(3)
Kobieta
(3)
Kultura popularna
(3)
Społeczeństwo
(3)
Urbanistyka
(3)
Bunt
(2)
Czarni
(2)
Islam
(2)
Ludzie bogaci
(2)
Miasta
(2)
Projektowanie
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Rodzina
(2)
Stereotyp
(2)
Uprzedzenia
(2)
Wzornictwo przemysłowe
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Życie codzienne
(2)
Żydzi
(2)
Aktywizm społeczny
(1)
Alkoholicy
(1)
Amerykanie
(1)
Arabowie
(1)
Architekci polscy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Awans społeczny
(1)
Baldwin, James (1924-1987)
(1)
Bielawscy (rodzina)
(1)
Bielawska, Zofia (1926-2007)
(1)
Bielawski, Oskar (1891-1973)
(1)
Big data
(1)
Budownictwo
(1)
Bułhak, Jan (1876-1950)
(1)
Chrześcijanie
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Chłopcy
(1)
Czarownice i czarownicy
(1)
Czcionka
(1)
Design thinking
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dyskryminacja etniczna
(1)
Dyskryminacja w zatrudnieniu
(1)
Dyskryminacja ze względu na orientację seksualną
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Emancypacja
(1)
Emancypacja kobiet
(1)
Emigracja polityczna
(1)
Emigranci
(1)
Eribon, Didier (1953- )
(1)
Feminizm
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofowie
(1)
Fotografie
(1)
Gender
(1)
Grafika użytkowa
(1)
Grąbczewski, Bronisław (1855-1926)
(1)
Góry
(1)
Hansen, Oskar (1922-2005)
(1)
Hansen, Zofia (1924-2013)
(1)
Herr, Michael (1940-2016)
(1)
Hiszpanie
(1)
Homoseksualizm
(1)
Humor
(1)
Industrializacja
(1)
Inność
(1)
Interpunkcja
(1)
Ironia
(1)
Jakość życia
(1)
Jedzenie (czynność)
(1)
Język
(1)
Klasy społeczne
(1)
Kolej Nadzalewowa
(1)
Kolejnictwo
(1)
Kolekcjonerstwo
(1)
Kolonializm
(1)
Kombatanci
(1)
Komizm
(1)
Konflikt
(1)
Konflikt palestyńsko-izraelski
(1)
Korespondenci wojenni
(1)
Korupcja
(1)
Kradzież
(1)
Krajobraz
(1)
Kryzys
(1)
Krój pisma
(1)
Księgozbiory domowe
(1)
Kultura
(1)
Kącka, Eliza (1982- )
(1)
Literatura
(1)
Literatura podróżnicza polska
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Temat: czas
1901-2000
(25)
2001-
(16)
1945-1989
(9)
1801-1900
(7)
1989-2000
(7)
1701-1800
(5)
1918-1939
(5)
1939-1945
(4)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1201-1300
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Stany Zjednoczone (USA)
(6)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(4)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(3)
Andaluzja (Hiszpania ; kraina historyczna)
(1)
Andaluzja (Hiszpania ; wspólnota autonomiczna)
(1)
Azja Środkowa
(1)
Francja
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Harlem (Nowy Jork ; część miasta)
(1)
Hollywood (Los Angeles ; część miasta)
(1)
Lidzbark Warmiński (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Mazury
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Palestyna
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Piersławek (Piecki ; część wsi)
(1)
Prusy
(1)
Prusy Wschodnie
(1)
Reims (Francja)
(1)
Rosja
(1)
Szwecja
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wietnam
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Esej
(17)
Powieść
(10)
Kryminał
(7)
Reportaż
(5)
Biografia
(3)
Opowiadania i nowele
(3)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Opowiadania i nowele psychologiczne
(1)
Powieść autobiograficzna
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Publicystyka
(1)
Satyra
(1)
Science fiction
(1)
Wykład
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(12)
Historia
(11)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Kultura i sztuka
(5)
Architektura i budownictwo
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Językoznawstwo
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Psychologia
(1)
48 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: On writers and writing, 2002.
Bibliografia na stronach 291-[300].
Jako dwudziestoletnia poetka usłyszałam od starszego poety, mężczyzny, że jako poetka nigdy niczego nie osiągnę, jeśli nie będę wcześniej kierowcą ciężarówki, a tym samym nie przekonam się na własnej skórze, jak wygląda życie prawdziwych ludzi. Nie uważam, by między życiem a sztuką zachodziły jakiekolwiek korelacje przyczynowo-skutkowe sprawdzające się w każdych warunkach, a już na pewno nie takie, które objaśniają jakość dzieła; by działały mechaniczne recepty typu „połóż surowiec na fotel kierowcy ciężarówki, a po pewnym czasie otwórz drzwi od strony pasażera i wyjmij znakomitego artystę wysokiej klasy”. (Fragment)
Błyskotliwe, dowcipne i bardzo osobiste teksty, które pierwotnie miały formę wykładów, jakie autorka wygłosiła na uniwersytecie w Cambridge w 2000 roku. Znajdziemy tu m.in. Dłoń jekyllową i dłoń hyde’ową, czyli tekst o dwoistości pisarza, refleksje o pisaniu i finansach, o mitologiach dotyczących pisarza i pisarki, o pisarskich powinnościach, o tym, dla kogo pisarz pisze, i jak pisanie ma się do uprawiania innych dziedzin sztuki, a także, jaki to wszystko ma związek ze śmiercią. Anegdoty, cytaty, literackie odniesienia – mnóstwo dobra dla każdego, kto kocha Atwood i czytanie. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Going to meet the man, 1965. Poprzednio wydane pod tytułem: Na spotkanie człowieka : opowiadania, 1971.
Posłowie: Bestia w salonie : jak James Baldwin urządził psychoterapię białej Ameryce / Agnieszka Graff.
Zawiera: Skała ; Wycieczka ; Potomek ; Poprzedni stan ; Blues Sonny’ego ; Dziś rano, dziś wieczór, tak już ; Wyjście z głuszy ; Człowiekowi na spotkanie.
Projekt graficzny: Przemek Dębowski.
W centrum tego świata są międzyludzkie relacje i namiętności osadzone w konkretnym politycznym kontekście, naznaczonym lękiem, wykluczeniem i przemocą wobec czarnych obywateli. Śmiałość, z jaką Baldwin pisze o ludzkich doświadczeniach, i zuchwałość, z jaką przekracza granice tego, co da się wypowiedzieć, sprawiają, że raz przeczytanego opowiadania Człowiekowi na spotkanie nie da się już wymazać z pamięci. Ten wstrząsający tekst o kilkadziesiąt lat wyprzedził studia nad białością i kryzysem męskości. Nowy przekład pozwala w pełni docenić niezwykłą ekspresję Baldwinowskiego stylu. (Z okładki, nota wydawcy).
Działo się to w roku poprzedzającym ten, w którym poznałem Idę. Grywałem w teatrach repertuarowych i w małych teatrzykach, czasem niezłe role. Ludzie okazywali mi życzliwość. Twierdzili, że mam talent. Mówili to ze smutkiem, jakby myśleli: „Szkoda, że nigdy się nie wybije”. Doszło do tego, że zniecierpiałem zarówno pochwały, jak i litość, a kiedy ktoś mi podawał rękę, zastanawiałem się, co sobie myśli. W Nowym Jorku poznałem sporo fajnych ludzi; luzaków, tęgich pijaków, rozbitków i wyrzutków; lubili mnie; a ja nie byłem pewien, czy im ufam i czy w ogóle jeszcze umiem komuś zaufać. Nie powierzchownie, czyli w tym, co widoczne dla każdego, tylko głębiej, bo tam właśnie toczy się życie. Wkrótce – chciał nie chciał – musiałem wstać. Słuchałem Ludwiga. Trząsł moim pokoikiem jak kroki wielkoluda maszerującego w odległości wielu mil. W letnie wieczory (była szansa, że zrobimy to i tego lata) Jules, Ida i ja jeździliśmy do amfiteatru i siadaliśmy pod kolumnami na zimnych kamiennych schodach. Niebo wydawało mi się stamtąd dalekie; i nie byłem sobą – uniesiony, wywyższony. Nigdy nie rozmawialiśmy. Siedzieliśmy we troje, patrząc, jak wije się w powietrzu błękitny dym i żarzą pomarańczowe koniuszki papierosów. Młodzi sprzedawcy prażonej kukurydzy, napojów gazowanych i lodów wdrapywali się czasem po stromych schodach, coś tam trajkocząc; Ida zaczynała wtedy lekko się wiercić i dotykała swoich kruczoczarnych włosów, a Jules łypał spode łba. Siedziałem, podciągnąwszy kolano, patrząc w dół na oświetlony półksiężyc sceny, na wysilającego się dyrygenta w czarnym fraku i na mężczyzn bez twarzy, którzy poniżej niego falowali we wspólnym rytmie jak morze. Muzyka co pewien czas cichła, robiąc miejsce rozpędzonemu, nawołującemu, zająkliwemu fortepianowi. Milkło wtedy wszystko prócz solisty, który piął się wzwyż; ilekroć przekraczał kolejny próg, dołączała do niego cała reszta – najpierw smyczki, potem dęte; a jeszcze później granatowy kontrabas, flet i zawzięty tętent perkusji; wszystko biło, biło i wspinało się razem, nim ustało z trzaskiem, jakby raptem wzeszło słońce. Kiedy pierwszy raz słuchałem Mesjasza, byłem sam; krew bulgotała we mnie niby ogień z winem; płakałem; jak dziecko spragnione matczynego mleka; albo grzesznik biegnący na spotkanie Jezusa. Raptem spod muzyki usłyszałem kroki na schodach. Zgasiłem papierosa. Serce waliło mi w piersi, jakby miało ją rozerwać. Ktoś zapukał do drzwi. Pomyślałem: Nie otwieraj. Może sobie pójdzie. Ale pukanie znów się rozległo, i to jeszcze głośniejsze. – Chwileczkę – powiedziałem. Usiadłem na brzegu łóżka i włożyłem szlafrok. Dygotałem jak głupi. Na miłość boską, Peter, przecież już ci się to zdarzało. Co się stanie w najgorszym razie? Stracisz pokój. Na świecie jest mnóstwo pokojów. Kiedy otworzyłem drzwi, stała za nimi gospodyni, czerwono-biała na twarzy i rozhisteryzowana. – Kim pan jest? Nie wynajęłam panu tego pokoju. Zaschło mi w ustach. Spróbowałem coś powiedzieć. – Nie mogę tu wpuszczać żadnych kolorowych. Wszyscy lokatorzy się skarżą. Kobiety boją się wracać wieczorem do domu. – Mnie nie muszą się bać – odparłem. Z trudem wydobywałem głos; chrypiał i rzęził mi w gardle; zacząłem wpadać w gniew. Miałem ochotę zabić tę babę. – Znajomy wynajął dla mnie ten pokój – wyjaśniłem. – Przykro mi, nie był upoważniony. Nie mam nic przeciwko panu, ale musi pan się stąd wynieść. Jej okulary migotały, zmętniałe w świetle z klatki schodowej. Była śmiertelnie przerażona. Bała się mnie, ale jeszcze bardziej tego, że straci lokatorów. Z wściekłości i strachu wystąpiły jej na twarz plamy, miała przyspieszony oddech, a w kącikach ust krople śliny; zionęła odorem zepsutego hamburgera w lipcowy dzień. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Go tell it on the mountain, 1953.
Posłowie: Od raju do getta : James Baldwin rewiduje założycielskie mity Ameryki / Anna Pochmara.
Akcja tej pierwszej, częściowo autobiograficznej powieści Baldwina toczy się w ciągu jednego dnia w latach trzydziestych w Harlemie. Jej główny bohater – czternastoletni John – dorastający w biednej wielodzietnej rodzinie staje wobec duchowych i moralnych dylematów. Mierzy się z gniewem wobec okrutnego ojczyma, pastora w zielonoświątkowym zgromadzeniu, przeżywa pierwsze niepokoje związane z budzącą się seksualnością i zwątpienie w wiarę. Kościół, będący dla afroamerykańskiej społeczności miejscem schronienia i nadziei, w oczach chłopca jest przestrzenią pełną fałszu i zakłamania. W tej lirycznej, a zarazem mocno symbolicznej prozie odnajdujemy najlepsze cechy pisarstwa Baldwina: psychologiczną głębię, wspaniały styl, pytania dotyczące amerykańskiej tożsamości i ludzkiej kondycji. W posłowiu Anna Pochmara przedstawia szerszy kontekst powieści, przybliża rolę Kościoła protestanckiego w życiu afroamerykańskiej społeczności, przygląda się wybranym motywom powieści, umieszczając je w perspektywie historyczno-literackiej. (Nota wydawcy).
Wszyscy zawsze mówili, że kiedy John dorośnie, będzie kaznodzieją jak jego ojciec. Słyszał te słowa tak często, że chociaż nigdy o tym nie myślał, sam w nie uwierzył. Właściwie zaczął o tym myśleć dopiero rankiem w dniu swoich czternastych urodzin, ale wtedy było już za późno. W najwcześniejszych wspomnieniach, które w pewnym sensie były jego jedynymi wspomnieniami, widział pośpiech i rześkość niedzielnych poranków. Tego dnia wszyscy wstawali jednocześnie; ojciec, który nie musiał iść do pracy i przed śniadaniem odmawiał z nimi modlitwę; matka, jak zawsze w niedzielę porządnie ubrana i wyglądająca prawie młodo, z prostymi włosami pod białym, przylegającym do głowy czepkiem, który obowiązywał święte kobiety; jego młodszy brat Roy, który w niedzielę milczał, bo ojciec był w domu; Sarah z czerwoną wstążką we włosach, jak zawsze obsypywana przez ojca pieszczotami, i malutka Ruth, ubrana na biało i różowo, przebywająca drogę do kościoła w ramionach matki. Kościół nie był daleko, stał przy Lenox Avenue, o cztery przecznice od nich, na rogu obok szpitala. Do tego szpitala poszła matka, kiedy miał się urodzić Roy, a potem Sarah i Ruth. John słabo pamiętał ten pierwszy raz, kiedy poszła rodzić Roya; ludzie mówili, że podczas nieobecności matki awanturował się i płakał; pamiętał jednak dość, żeby odczuwać lęk, ilekroć jej brzuch znowu zaczynał pęcznieć, bo wiedział, że jak zacznie się to pęcznienie, w końcu mu ją zabiorą i wróci do domu z kimś obcym. Sama też robiła się za każdym razem trochę bardziej obca. Niedługo znowu tam pójdzie, powiedział Roy – znał się na takich rzeczach dużo lepiej niż John. John obejrzał matkę bardzo uważnie i nie spostrzegł żadnego pęcznienia, ale kiedyś rano ojciec modlił się za „małego podróżnika, który niedługo do nich przybędzie”, więc John wiedział, że Roy mówi prawdę. A zatem odkąd John sięgał pamięcią, w każdy niedzielny poranek wychodzili na ulicę – Grimesowie w drodze do kościoła. Przyglądali im się grzesznicy na Lenox Avenue: mężczyźni o mętnych oczach i zmiętych twarzach, wciąż ubrani w sobotnie wyjściowe garnitury, wygniecione teraz i zakurzone; kobiety o zachrypniętych głosach, w obcisłych, jaskrawych sukniach, z papierosami w palcach albo w kącikach zaciśniętych warg. Rozmawiali, śmiali się, bili między sobą, a kobiety biły się jak mężczyźni. Przechodząc obok tych mężczyzn i kobiet, John i Roy wymieniali szybkie spojrzenia, John wyraźnie zakłopotany, Roy uśmiechnięty. Kiedy Roy dorośnie, będzie taki jak oni, jeżeli Pan nie odmieni jego serca. Te kobiety i mężczyźni, których mijali w niedzielny ranek, spędzili noc w barach albo w domach publicznych, albo na ulicach, albo na dachach, albo pod schodami. Pili. Od przekleństw przechodzili do śmiechu, od gniewu do chuci. Kiedyś obaj z Royem przyglądali się mężczyźnie i kobiecie w piwnicy domu przeznaczonego na rozbiórkę. Robili to na stojąco. Kobieta zażądała pięćdziesięciu centów i mężczyzna błysnął brzytwą. John nigdy już nie poszedł patrzeć; bał się. Ale Roy podglądał wiele razy i powiedział Johnowi, że robił to samo z dziewczynkami mieszkającymi dalej przy ich ulicy. A jego ojciec i matka, którzy w niedzielę chodzili do kościoła, też to robili, John słyszał ich czasem w sypialni obok, słyszał mimo chrobotu i pisku szczurów, mimo muzyki i przekleństw w mieszkaniu prostytutki na dole. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Giovanni's room, 1956.
Zawiera też: Komentarz tłumacza do drugiego wydania / Andrzej Selerowicz. Momenty Baldwinowskie / Błażej Warkocki.
Projekt graficzny: Przemek Dębowski.
Powojenny Paryż. Szaroperłowe niebo, ciasne pokoje, gwarne kawiarnie i nocne bary, w których toczy się życie. W jednym z takich barów młody Amerykanin, David, pod nieobecność swojej narzeczonej, Helli, spotyka emanującego zmysłowością i osobliwym smutkiem Giovanniego. Targany sprzecznymi uczuciami - pożądaniem i wstydem, namiętnością i lękiem - bohater wchodzi w pełną ambiwalencji relację, która na zawsze zmieni życie tych trojga. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronie [125].
Zawiera: Zatrząsł się mój loch : list do bratanka w setną rocznicę Wyzwolenia ; U stóp krzyża : list z pewnego miejsca, które w sobie noszę.
Projekt graficzny: Przemek Dębowski.
„Powziąłem nieubłaganą decyzję (w rzeczywistości bardziej nieubłaganą, niż wówczas sądziłem), że nigdy nie pogodzę się z gettem i prędzej zginę i pójdę do piekła, niż pozwolę jakiemukolwiek białemu na siebie splunąć, niż pogodzę się ze swoim «miejscem» wyznaczanym mi przez to państwo” (James Baldwin).
Jedna z najgłośniejszych eseistycznych książek Baldwina, łącząca osobiste świadectwo z przenikliwą analizą społeczną. Autor opisuje dzieciństwo w Harlemie, wszechobecną policyjną przemoc i brak perspektyw, które spychały młodych ludzi na margines społeczeństwa. Opowiada także o swoim doświadczeniu kaznodziei i rozczarowaniu religią – okazała się ona narzędziem służącym usprawiedliwianiu i utrwalaniu dyskryminacji rasowej i nierówności. Pierwsza część książki to słynny List do bratanka w setną rocznicę wyzwolenia, w którym Baldwin zachęcał chłopca, by ten nie ulegał społecznej presji i nie dał się zamknąć w ramach definicji, jakie stworzyli dla niego biali. Przyglądając się różnym – mniej i bardziej jawnym – formom rasizmu, Baldwin prorokował, że jeśli nie dojdzie do rzeczywistego zrównania praw wszystkich obywateli, w kraju można spodziewać się krwawych zamieszek. Jego ostrzeżenie wielokrotnie znajdowało potwierdzenie w późniejszej historii Stanów Zjednoczonych. O tym, jaką rolę książka Jamesa Baldwina odegrała w literaturze amerykańskiej i jak jest czytana dziś, pisze w posłowiu znawczyni literatury afroamerykańskiej, Katarzyna Jakubiak. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Notes of a native son, 1955.
Pierwsze pełne wydanie słynnego zbioru esejów słynnego pisarza i działacza ruchu na rzecz praw obywatelskich. Klasyka literatury amerykańskiej XX wieku. Gęsta, dojmująca proza, która w wyjątkowy sposób łączy zapis osobistego doświadczenia z refleksjami na temat społeczeństwa, polityki, literatury, kina, religii. Pisząc o śmierci cierpiącego na demencję ojca, Baldwin opowiada równocześnie o zamieszkach w Harlemie w 1943 roku, zapis pobytu w więzieniu prowadzi go do pytania o francuską kolonizację, kronika podróży grupy jazzowych muzyków do Atlanty pozwala opisać systemowy rasizm i paternalizm polityków, którzy infantylizują czarną społeczność. Siła i piękno jego głosu – przenikliwego świadka epoki, osoby zaangażowanej w walkę z dyskryminacją, wrażliwego humanisty – nie przestaje poruszać. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Philip Marlowe / Raymond Chandler ; 1)
Tytuł oryginału: The big sleep, 1939.
Pierwsza powieść współtwórcy i najwybitniejszego pisarza kryminału noir, Raymonda Chandlera. Nowe tłumaczenie Bartosza Czartoryskiego w końcu pozwala docenić dowcip, błyskotliwość i nieprzeciętną inteligencję głównego bohatera. Los Angeles u progu lat czterdziestych. Prywatny detektyw, Philip Marlowe, próbuje rozwiązać sprawę szantażu córki bogatego przemysłowca. Wpada w sam środek lawiny wydarzeń, która zagarnia coraz to nowe osoby: eleganckich tuzów półświatka, gorzkie kobiety porzucone przez mężów, cwaniaczków i zwyczajnych ludzi, którym się nie poszczęściło. Ikona gatunku: ta pełna zwrotów akcji, napisana niepodrabialnym językiem powieść to więcej niż kryminalna intryga. To portret bezwzględnego nowoczesnego świata i próba zrozumienia, jak powinien się w nim zachować człowiek. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3SENSAC (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Philip Marlowe / Raymond Chandler ; 4)
Tytuł oryginału: The lady in the lake, 1943.
Trwa II wojna światowa: na Pacyfiku Stany Zjednoczone walczą z Japonią. W Los Angeles Philip Marlowe nie narzeka jednak na brak roboty. Otrzymuje zlecenie, by odnaleźć żonę bogatego przemysłowca. Uciekła z kochankiem? Zaginęła? Sprawa wydaje się prosta, ale kłopoty to w końcu specjalność Marlowe’a. Pogrążone w narkotycznym śnie przedmieścia rozrastającej się metropolii i zwodniczo spokojna tafla jeziora w górskim kurorcie stanowią scenerię kilku splątanych ze sobą przegranych ludzkich losów. Raymond Chandler, mistrz melancholii i sardonicznego humoru, powraca w najbardziej kameralnej ze swoich powieści. (Z okładki).
Chandler potrafił napisać więcej w jednym rozdziale, niż inni piszą w całych tomach. (Krzysztof Varga, „Newsweek” - karakter.pl).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82-3SENSAC (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Philip Marlowe / Raymond Chandler ; 5)
Tytuł oryginału: The little sister, 1949.
Jedna z trzech najważniejszych (obok Żegnaj, laleczko i Długiego pożegnania) powieści arcymistrza kryminału, Raymonda Chandlera. Wizyta niepozornej młodej kobiety stawia na głowie życie prywatne i zawodowe Philipa Marlowe’a. Mimochodem wpada w sam środek zagmatwanej afery, w której królowie podziemia, gwiazdy filmowe i zupełnie zwyczajne męty idą w zawody, kto bardziej utrudni mu życie. Co gorsza – giną kolejni ludzie. Ktoś zabija ich szpikulcem do lodu… (Z okładki).
Złuszczony czarny napis na prasowanym szkle głosi: „Philip Marlowe. Usługi detektywistyczne”. Dość odrapane drzwi znajdują się na końcu dość odrapanego korytarza w budynku, którego początki sięgają czasu, kiedy łazienki wyłożone kafelkami były podporą cywilizacji. Drzwi są zamknięte, lecz obok znajdują się kolejne, z takim samym napisem, i te już nie są zamknięte. W środku nie zastaniesz nikogo poza mną i spasioną muchą, zapraszam. Chyba że jesteś z Manhattanu w stanie Kansas. (Fragment).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3SENSAC (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Phlip Marlowe / Raymond Chandler ; 3)
Tytuł oryginału: The high window, 1942.
Słabi nie mają szans. Ubodzy, z prowincji, trafiają do wielkiego miasta, gdzie łatwo padają ofiarą ludzi bogatych, możnych, pozbawionych uczuć. A zaczyna się od skradzionej monety. Philip Marlowe ma ją odzyskać. Dzięki temu wchodzi w świat przesycony niewypowiedzianymi groźbami, znużeniem, słabością i siłą. I robi co może, żeby ocalić niewinną osobę.
Chandler to mistrz nastroju i języka. Nikt, tak jak on, nie potrafi w jednym zdaniu opisać istoty rzeczy. Od chropawych zawołań mieszkańców przemysłowych przedmieść po mdło gładkie słówka bogatych próżniaków - wszystkie tony i rejestry brzmią prawdziwie. Po raz pierwszy możemy je docenić dzięki nowemu tłumaczeniu Bartosza Czartoryskiego! (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3SENSAC (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Philip Marlowe / Raymond Chandler ; 2)
Tytuł oryginału: Farewell, my lovely, 1940.
Ponadczasowy klasyk kryminał. Powieść, która znajduje się w każdej dziesiątce najlepszych powieści kryminalnych wszechczasów. Czas płynie powoli, a wiosnę na ulicach Los Angeles przesyca melancholią. Proste zlecenie, którego podejmuje się Philip Marlowe, przybiera nieoczekiwany obrót, gdy jego pracodawca zostaje zamordowany. Wbrew skorumpowanym policjantom, szarlatanom sprzedającym narkotyki gwiazdom Hollywood, bossom podziemia, Marlowe szuka zaginionej piosenkarki. I nikt mu za to nawet nie płaci. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82-3SENSAC (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Sorcières : la puissance invaincue des femmes, 2018.
Historia czarownic – od procesów czarownic po wypowiedzi Donalda Trumpa. Fascynujący, erudycyjny esej poświęcony figurze czarownicy będącej zazwyczaj narzędziem wykluczenia kobiet, ale niekiedy też ich orężem w walce z patriarchatem. Analiza mechanizmów wykluczania kobiet (odważnych, starszych, bezdzietnych etc.), które nie chciały wpisać się w tradycyjne modele społeczne. Przykłady z historii, literatury, filmu, pop-kultury, polityki oraz życia codziennego w Europie i Stanach Zjednoczonych. Książka, która łączy pasjonującą analizę historyczno-antropologiczną z osobistą, niepozbawioną zaangażowania, refleksją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Invisible women : exposing daa bias in a world designed for men, 2019.
Indeks.
Caroline Criado-Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado-Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japonię. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Słowo humoru / Olga Drenda. - Kraków : Karakter, 2023. - 282, [6] stron ; 21 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 278-[283].
Żarty się skończyły? Komu i z czego wolno się śmiać? Czy satyra rysowana grubą kreską jest jeszcze możliwa? Jak długo żyją memy? Autorka "Duchologii polskiej" bierze na swój antropologiczny warsztat poczucie humoru. W błyskotliwym eseju przygląda się różnym odsłonom i kontekstom dowcipu, ironii, abstrakcji i nonsensu – od mowy ezopowej w czasach PRL-u, przez twórczość sceny kabaretowej, po język reklam z początku transformacji, stand-up, memosferę i cenzopapę. Drenda zastanawia się nad związkami humoru z polityką, bo kiedy wkoło jest wesoło, łatwo przymknąć oko na to, że żart z ekstremisty stał się nagle żartem ekstremisty. Pokazuje też, że śmiech może budować poczucie solidarności, a suchary bywają krzepiące. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Retour à Reims, 2009.
Anatomia społecznego wstydu i wykluczenia. Autor, francuski socjolog i filozof, miał na koncie wiele książek, między innymi biografię Foucaulta, gdy uświadomił sobie, że o ile przez lata zajmował się wykluczeniem i homofobią, o tyle nigdy nie przeanalizował tego, co naznaczyło całe jego życie: podziału klasowego i biedy. Wraca na prowincję, do rodzinnego domu i opisuje wszystko to, czego zawsze tak bardzo się wstydził i przed czym uciekał: poczucie krzywdy, upokorzenia, potrzebę społecznego uznania. Opowiada o swoich rodzicach – matce sprzątaczce i ojcu robotniku – o ich rozpaczliwych staraniach, by przebić szklany sufit, polepszyć byt, dokształcić się; o ich politycznych wyborach, życiowych decyzjach, a wszystko to podbudowuje wnikliwą analizą społeczeństwa kapitalistycznego i francuskiej prowincji. Eribon odpowiada na wiele pytań, które można by odnieść także do polskiego społeczeństwa i sposobów, w jakie ono ewoluuje. Świetnie napisana książka, która pomaga zrozumieć wiele aktualnych zjawisk polityczno-społecznych, w tym protest żółtych kamizelek. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Peau noire, masques blancs, 1952.
Pierwsze polskie wydanie legendarnego eseju, jednego ze zrębów ruchu antykolonialnego, który stał się później ważnym punktem odniesienia dla studiów postkolonialnych na całym świecie. Głównym tematem książki jest analiza dziedzictwa kolonializmu z perspektywy psychologicznej. Fanon skupia się w niej na języku oraz na relacji między czarnym i białym. Odwołując się do świadectw historycznych, literackich, do myśli filozoficznej i do własnego doświadczenia, stawia tezę, że piętno kolonializmu nosi wszelkie znamiona zbiorowej neurozy i że trzeba się zastanowić nad tym, jak uleczyć ten stan. Pokazuje, jak stworzony przez kolonialną represję mechanizm poczucia wyższości i niższości reprodukuje się w świadomych i nieświadomych zachowaniach, postawach i lękach. Zastanawia się też nad tym, jak wyjść z bezustannie nakręcającej się spirali stereotypów i uprzedzeń. Opublikowany w 1952 roku esej nie stracił swej profetycznej mocy i wciąż pozostaje jednym z najważniejszych tekstów poświęconych rasizmowi. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: Dream cities : seven urban ideas that shape the world, 2016.
Wspaniałe wprowadzenie w świat architektury i urbanistyki. Wade Graham napisał książkę, jakiej mógłby mu pozazdrościć niejeden popularyzator wiedzy. Na trzystu stronach pomieścił historię kilku najważniejszych koncepcji architektonicznych i ich twórców, kontekstu, w jakim powstały, i wreszcie wpływu, jaki wywarły na kształt naszych miast. Goodhue i miasto romantyczne, neoklasycyzm Burnhama, miasto racjonalne Le Corbusiera, antymiasto Wrighta, miasto samoorganizujące się Jacobs i Duany’ego, miasto konsumenckie Gruena i Jerdego, wreszcie miasto techno-ekologiczne Tengego i Fostera – ta książka to kopalnia wiedzy na temat architektury i pasjonujący przewodnik po naszym świecie, pozwalający zrozumieć, dlaczego wygląda on właśnie tak. „Miasta wyśnione to książka, która eksploruje nasze miasta w nowy sposób – jako wyraz często sprzecznych pomysłów na to, jak powinniśmy mieszkać, pracować, działać, kupować i myśleć. Opowiada o prawdziwych architektach i myślicielach, których wymarzone miasta stały się wzorcami dla świata, w którym żyjemy. Od XIX stulecia po dziś to, co zaczęło się jako wizjonerskie koncepcje – nieraz utopijne, nieraz dziwaczne, zawsze kontrowersyjne – było stopniowo przyjmowane i realizowane na ogromną skalę, stając się naszą konkretną rzeczywistością, w miastach całego świata, od Dubaju przez Szanghaj i Londyn po Los Angeles. Na podstawie biografii tych najważniejszych marzycieli i bojowników, oraz ich uczniów i antagonistów, którzy przekładali lub kontestowali ich plany, możemy prześledzić losy nie tylko form urbanistycznych, które nas otaczają – domów, wieżowców, domów kultury, wspólnot mieszkaniowych, galerii handlowych, deptaków, autostrad i przestrzeni między nimi – ale też idei, które były dla nich natchnieniem, ucieleśnionych w budynkach, dzielnicach i całych miastach. W Miastach wyśnionych chcę pokazać, jak zobaczyć świat, który już zamieszkujemy, w nowym świetle, przekonać się, skąd biorą się nasze formy urbanistyczne – nasza architektura – w jaki sposób chcą nas kształtować, jak z kolei my kształtujemy je i jak uczestniczymy w tym całym procesie” – pisze autor we wstępie. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 71/72 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Dispatches, 1977.
Arcydzieło reportażu wojennego napisane przez współtwórcę filmu „Czas Apokalipsy”. Nikt nie pokazał wojny w Wietnamie tak jak on. Michael Herr przez dwa lata (1967-1969) pracował jako korespondent pisma „Esquire”. Towarzyszył żołnierzom na froncie, był świadkiem ich wojennego delirium. Po powrocie napisał „Depesze” - swoją jedyną, uważaną za majstersztyk, książkę. W literacko olśniewający sposób przedstawił w niej to, co zobaczył w Wietnamie: obłęd, szał zabijania, tłumiony narkotykami strach, roztrzaskaną ludzką psychikę. Tekst - pełen hipnotycznych wizji, poetyckich metafor i żołnierskiego slangu - oddając stan surrealnego upojenia wojną, jest równocześnie jej sugestywnym oskarżeniem. Niektóre z postaci sportretowanych w „Depeszach” stały się pierwowzorami bohaterów filmu Coppoli „Czas Apokalipsy”, którego Herr był współscenarzystą. Reportaż, opublikowany w Stanach Zjednoczonych w 1977 roku, szybko stał się klasykiem gatunku. Po polsku ukazuje się po raz pierwszy. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 93/99 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Letters to a young contrarian, 2001.
Odwołując się do przykładów z własnego życia oraz postaw takich ważnych dla niego osób, jak Emile Zola, Rosa Parks, George Orwell czy Václav Havel, autor analizuje różne formy sprzeciwu i kontestacji. Opowiada o tym, jak być krytycznym, nie ulegać manipulacji mediów, nie poddawać się politycznej propagandzie i zachowywać twórczy dystans wobec rzeczywistości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316M (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej