Witkowski, Michał (1975- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
wypożyczone
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(4)
Autor
Antonik Dominik (1988- )
(1)
Bielas Katarzyna
(1)
Bielecki Marian (1975- )
(1)
Jarecka Dorota (1966- )
(1)
Szczerba Jacek
(1)
Witkowski Michał (1975- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Literatura południowoafrykańska
(1)
Temat
Kobieta
(1288)
Polska
(1029)
Literatura polska
(989)
Teksty niemieckie
(721)
Przyjaźń
(659)
Witkowski, Michał (1975- )
(-)
Rodzina
(625)
Tajemnica
(582)
Dziewczęta
(545)
Teksty angielskie
(519)
Śledztwo i dochodzenie
(468)
Miłość
(458)
Pisarze polscy
(457)
Zabójstwo
(423)
Humor
(415)
II wojna światowa (1939-1945)
(372)
Życie codzienne
(355)
Rodzeństwo
(341)
Relacje międzyludzkie
(337)
Zwierzęta
(334)
Boże Narodzenie
(327)
Język polski
(323)
Nastolatki
(320)
Literatura
(317)
Magia
(315)
Policjanci
(307)
Dzieci
(298)
Arystokracja
(292)
Chłopcy
(287)
Sekrety rodzinne
(277)
Poszukiwania zaginionych
(265)
Żydzi
(261)
Uczniowie
(251)
Poezja polska
(240)
Psy
(233)
PRL
(231)
Filozofia
(230)
Matki i córki
(219)
Małżeństwo
(217)
Opowiadanie dziecięce amerykańskie
(216)
Śląsk
(209)
Ludzie a zwierzęta
(207)
Średniowiecze
(200)
Historia
(196)
Opowiadanie dziecięce angielskie
(193)
Trudne sytuacje życiowe
(193)
Polacy za granicą
(190)
Koty
(189)
Powieść szwedzka
(189)
Uprowadzenie
(189)
Opole (okręg)
(187)
Albumy
(185)
Dziennikarze
(185)
Literatura dziecięca polska
(184)
Powieść dziecięca angielska
(184)
Opowiadanie amerykańskie
(180)
Wybory życiowe
(180)
Władcy
(177)
Osoby zaginione
(176)
Język angielski
(175)
Poezja dziecięca polska
(175)
Powieść młodzieżowa niemiecka
(175)
Wojna 1939-1945 r.
(174)
Prywatni detektywi
(173)
Opowiadanie angielskie
(171)
Podróże
(171)
Bibliotekarstwo
(170)
Wakacje
(168)
Zabójstwo seryjne
(168)
Zakochanie
(167)
Wojsko
(165)
Ojcowie i córki
(163)
Szkice literackie polskie
(159)
Przestępczość zorganizowana
(156)
Fizyka
(153)
Satyra polska
(152)
Dziadkowie i wnuki
(151)
Reportaż polski
(151)
Opowiadanie dziecięce francuskie
(149)
Politycy
(149)
Młodzież
(148)
Czarownice i czarownicy
(146)
Wychowanie w rodzinie
(137)
Mężczyzna
(135)
Powieść hiszpańska
(135)
Warszawa
(133)
Pisarze
(132)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(130)
Teatr polski
(130)
Niemcy
(128)
Ludzie bogaci
(127)
Lekarze
(126)
Literatura młodzieżowa polska
(125)
Sztuka
(125)
Szlachta
(124)
Uczucia
(124)
Wsie
(124)
Matematyka
(123)
Młodzi dorośli
(123)
Dramat angielski
(120)
Zima
(120)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Autobiografia
(1)
Literatura polska
(1)
Monografia
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Historia
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Modernizm w Polsce : studia nad nowoczesną polską literaturą, sztuką, kulturą i myślą humanistyczną ; 46)
Bibliogr. s. 173-180.
Streszcz. ang.
Książka stanowi próbę opisu literatury, która powstaje i funkcjonuje w audiowizualnej kulturze społeczeństwa informacyjnego. Wnioski na temat współczesnego życia literackiego, specyfiki obiegu literatury i możliwości, przed jakimi stają pisarze, formułowane są na podstawie analizy twórczości Jacka Dehnela i Michała Witkowskiego, których twórczość w szczególny sposób korzysta z możliwości zapewnianych przez infrastrukturę technologiczną współczesnego typu kultury i charakterystycznych dla niego zachowań odbiorczych konsumentów. Powieści, publicystyka, marketing i szeroko pojęta aktywność pisarzy w sferze publicznej ukazane są jako rozproszone składniki transmedialnej przestrzeni autorskiej kreacji, którą interaktywny czytelnik może przemierzać w dowolnym kierunku. Kluczową figurą dla takiego modelu twórczości jest marka autorska, która wyłania się z serii medialnych przepływów i integruje rozproszoną przestrzeń literatury, nadając jej wartość i tożsamość. (Z okł.).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nazwiska rozmówców na okładce
Rozmówcy: Nina Andrycz, Michał Witkowski, Hanna Krall, Janina Katz, Małgorzata Braunek, Lech Janerka, Zbigniew Libera, Marek Kondrat, Sławomir Idziak, Maria Janion, Kazimiera Szczuka, Marek Koterski, Krzysztof Majchrzak, Grzegorz Ciechowski, Bartosz Żurawiecki, Dorota Nieznalska, Artur Żmijewski, Magdalena Mosiewicz, Wojciech Waglewski, Marian Pankowski.
Tytuł Niesformatowani mówi właściwie wszystko o moich rozmówczyniach i rozmówcach, jest również nawiązaniem do „Dużego Formatu”, dodatku do „Gazety Wyborczej”, w którym pracuję i z którego pochodzi duża część tekstów. Do książki wybrałam 21 wywiadów (niektóre publikowane w „Wysokich Obcasach”) z osobami różniącymi się wiekiem, zawodem, dorobkiem, religią, filozofią, stylem życia, poglądami, relacjami ze światem, orientacją seksualną, rodzajem dyskomfortu czy opresji, z jakimi się zmagają, i - co dla mnie ważne - płcią. Mam wrażenie, że większość książek o ludziach kultury prezentuje prawie samych mężczyzn, a kobiety - z racji płci - są grupowane w oddzielnych publikacjach. Wywiady były robione w różnym czasie i nie są ułożone chronologiczne, bo chodzi w nich głównie o problematykę, prywatne poszukiwania i punkty zwrotne. Poruszają tematykę związaną z różnymi rodzajami sztuki, psychologiczną, religijną, filozoficzną, feministyczną, seksualną, dają też szeroką - na ogół ujawnianą po raz pierwszy i tylko w tych wywiadach (!) - reportażową wiedzę o życiu bohaterów. Proponowany układ stara się zderzać postacie. Płaszczyzn ewentualnego dialogu czytelnik musi szukać na własną rękę. (Katarzyna Bielas - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Marian Bielecki doskonale realizuje formułowany przez Gombrowicza postulat krytycznej narracji niekryjącej się ze swoim subiektywizmem, w której osoba komentatora, wraz z jego preferencjami, zostaje nie tyle zamaskowana, co właśnie wyeksponowana. (...). Takie postawienie sprawy przynosi szereg korzyści. W pierwszej kolejności, jest w moim przekonaniu po prostu szczere czy też trafne w odniesieniu do zadań krytyka i komentatora tekstu literackiego. Jednocześnie, rozmach proponowanych interpretacji (bardzo szeroki wachlarz tekstów, na podstawie których formułowane są lekturowe ustalenia, obejmujący nierzadko po prostu całość dzieła danego pisarza, oraz przyjęta dzięki temu perspektywa diachroniczna, unaoczniająca ewolucję, jaką mniej lub bardziej "toksyczna" relacja z Gombrowiczem nieuchronnie przechodziła) sprawia, że czytelnik monografii bezboleśnie ulega tym osobistym intuicjom i fascynacjom Autora; innymi słowy, subiektywne i stronnicze komentarze z powodzeniem zostają przełożone na przekonujący język intersubiektywnej argumentacji. Kolejną korzyścią tej ekspozycji głosu krytyka jest "jakże pożądana!" swoboda i potoczystość opowieści o kolejnych, rzec by można, niebezpiecznych związkach. Sygnatura determinuje tekst krytyczny w równym stopniu co literacki. (Z recenzji Ewy Kobyłeckiej-Piwońskiej).
Marian Bielecki jest niewątpliwie najwybitniejszym i najpłodniejszym komentatorem dzieła Witolda Gombrowicza w swoim pokoleniu. Trudno byłoby dziś sobie wyobrazić gombrowiczologię bez Bieleckiego. Zarazem Bielecki interesuje się, jako jeden z nielicznych dzisiaj, metodologią historii literatury. Jest autorem interakcyjnej (agonicznej) teorii procesu historycznoliterackiego. Koncepcji tej dał wyraz w nagradzanej i szeroko komentowanej rozprawie "Historia, dialog, literatura". Interakcyjna teoria procesu historycznoliterackiego z 2010 roku. Książka "Gombrowicziady. Reaktywacja" stanowi bezpośrednie nawiązanie do tej, niewątpliwie najważniejszej, książki teoretycznoliterackiej Bieleckiego i jest cennym, a może i bezcennym, zbiorem szczegółowych studiów wydobywających "zasięgi" Gombrowicza w polskiej tradycji literackiej drugiej połowy wieku XX i początku kolejnego stulecia. Bielecki odnajduje je w miejscach względnie oczywistych (np. u Mrożka czy Dygata), mocno kontrowersyjnych (Rymkiewicz), kanonicznych (Miłosz, Andrzejewski), intuicyjnie przeczuwanych (Pilch), zapomnianych (Kijowski, Pankowski) i współczesnych (Witkowski). Obcujemy z duchem (a może krążącym nad nami widmem?) Gombrowicza. (Z recenzji Wojciecha Śmiei).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autobiografia. T. 1, Wiara : 1975-1990 / Michał Witkowski. - Wydanie I. - Kraków : Znak Litera Nova, 2023. - 471, [9] stron, [16] stron tablic : fotografie, portrety ; 21 cm.
Po koronki na suknię ślubną moja mama z babcią pojechały do NRD. W Polsce nigdzie nie można było ich dostać. – I gdzie teraz jest ta suknia, mamo? – No przecież ty polazłeś w niej kiedyś na imprezę do jakiegoś klubu gejowskiego i tyle ją widziałam… – No może po prostu nie dało się jej już doprać… Tej sukni nie ma i nigdy już nie będzie. Prawdopodobnie wracając z owej dyskoteki, pijany, zataczałem się w niej, dotąd nieskalanej, idąc jak zwykle przez pikietę, bo na dyskotece nigdy nie udawało się niczego wyrwać. Możliwe, że rozdarli ją prawdziwi lub tylko urojeni luje. Możliwe, że wracałem w niej o czwartej rano, o pierwszym świcie do domu, na piechotę, bo nie jechał żaden nocny tramwaj, kulejąc i rzygając w krzakach. Po cichu otwierałem sobie drzwi do mieszkania i z ulgą zdzierałem z siebie pijące i drapiące koronki. (Fragment)
W tych koronkach z NRD i sukni ślubnej, która miała dwa wcielenia, zawiera się kwintesencja tej autobiografii. To historia pełna gratów, które już nie istnieją. Zapachy, dźwięki i obrazy tworzące świat dziecka dorastającego w czasach PRLu odsyłają nas wprost do Michasia, który wierzył w czary, w Boga i we wszystko co się dało. Centrum jego świata stanowił wielki Baobab, rosnący na podwórzu, a systematycznie podpalane baraki Cyganów były jego granicą. To tam powoli budowało się literackie imaginarium pisarza. Kres tego świata wyznaczyła brutalna inicjacja seksualna w 1990 roku. Sentymentalna podróż do dzieciństwa Michała Witkowskiego odpowiada na pytanie: jak rodził się pisarz? (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej